måndag 8 juli 2013

jobbiga besked...

I morse fick hon göra en DT-röntgen för att se mer exakt hur tumören sitter vid kärlen inför morgondagens operation.



Efter ett tag på tråk-avdelningen kommer först narkosläkaren och någon timme efter det kirurgen för att berätta om operationen. Väldigt jobbiga samtal och information som jag inte fått en bråkdel av...
Jag kan visserligen förstå att man inte vet allt innan man går genom röntgenbilder m.m. men lite erfarenhet har de väl så det skulle kunna förvarna om att det är en mycket jobbig och lång operation åtminstone några dagar innan operationen! Inte dan innan så mamman får psykbryt inför dottern som ska hållas lugn. :/

På något sätt har jag fått för mig att det bara är ett "mellanstopp" innan högdosbehandlingen, som ska vara den jobbiga biten i det här behandlingsschemat. Tji fick jag!

Operationen kommer att ta minst hela dagen! Hon är först på schemat och åker ner för sövning före åtta. Sen kommer de operera tills de fått bort så mycket av tumören som går. Vilket innebär minst till fyra men sannolikt betydligt längre. Senast de gjorde en sådan här op höll de på till halv tre på natten! :(

Sedan ska hon till intensiven, hon kommer vara sövd och i respirator tills hon inte längre är nedkyld... Eftersom hon opereras så länge kommer hon garanterat förlora mycket vätska och bli nedkyld även om de har värmemadrass. De måste dessutom vara säkra på att smärtlindringen funkar innan de väcker henne. Hon kommer att få epidural om hennes trombocyter ligger tillräckligt högt.

När får hon vakna?

De kommer snitta upp henne från höger till vänster sida, hela magen......... Höger njure måste tas bort. Dumtumören ligger jävligt illa till, den växer kring flera viktiga kärl. De tre kritiska punkterna vid op är ett stort kärl som går till tarmarna, ett stort kärl som går till levern och ett stort kärl som går till vänster njure. Dessa får inte gå sönder!

De kommer inte få bort all tumör. Ju längre operationen tar desto mer får de bort. Men om det blir för kritiskt kommer de avbryta eftersom hon ändå har neuroblastom kvar i skelettet. Så att om hon ska bli frisk hänger ändå på om högdosbehandlingen fungerar eller inte. :(

Hoppet sjönk en aning.

De där tårarna tömdes ännu en gång...
och aldrig har jag blivit så glad av att se den bilen på parkeringen utanför!


Jag älskar dig Nicklas! ❤

30 kommentarer:

  1. Jag finner knappt några ord, mer än att det gör så ont i mig. Jag följer er kamp dagligen och tycker att Meja är en fantastisk, stark liten tjej. Sen har hon en mamma som skriver så otroligt bra! Jag ska hålla tummarna för att operationen går så bra den bara kan imorgon... Blir frustrerad av att sitta här och inte kunna göra något? Men jag hoppas på att kunna skänka lite styrka genom denna kommentaren... Kämpa på. Vi är många, många som tänker på er och hoppas. Meja kommer bli frisk, det finns inget annat alternativ! Stor kram till Meja och hennes fina familj. Maria

    SvaraRadera
  2. Gud va jobbigt ni har det:( all styrka o många kramar till er.

    SvaraRadera
  3. Håller alla tummar och tår jag kan för att operationen ska gå så bra som möjligt. Hoppas kunna skänka lite extra styrka genom denna hälsningen. Många kramar till Meja och hennes familj.
    Andreas.

    SvaraRadera
  4. Håller alla tummar som går, vi är många som följer erat öde via din underbara blogg.
    Krama Meja,,sänder massa styrka och kärlek till er
    <3

    SvaraRadera
  5. Ina - Ina vad kan jag säga?? Du är så underbar som kan förmedla vad som händer till oss andra när du har annat att tänka på, men troligen är det också en ventil. I morgon förstår jag att det kommer vara en mycket lång dag för dig och för resten av familjen, men jag hoppas att du känner att vi är många som har er i våra tankar och att vi på det sättet är med er under dagens långa timmar!! Hoppas dom får bort så mycket det bara går av dumtumören.
    Många Kramar från mig.

    SvaraRadera
  6. Följer din blogg och tårarna rinner varje gång jag läser dina inlägg.
    Ett liv blandat med hopp, glädje, sorg, förtvivlan och enorm kärlek <3
    Jag önskar er all lycka och jag håller alla tummar och tår för att operationen går superbra imorgon!!
    Håll ut och kämpa Meja! Jag vet att du klarar även detta <3
    Styrkekramar/ Anna

    SvaraRadera
  7. Tur att du har Nicklas Ina! Jobbig dag imorgon, en op är alltid en op och oro är ju befogad naturligtvis. Men ha förtröstan att Meja är i goda händer. Sänder mod, styrka och kärlek till er!!!! :) <3 <3 <3
    Kram Inger

    SvaraRadera
  8. Ska hålla alla tummar och tår så hårt jag bara kan imorgon!!!

    SvaraRadera
  9. <3 <3 <3 som vanligt håller jag mina tummar så hårt jag kan för lilla Meja!! ... <3

    SvaraRadera
  10. Förstår att det kommer vara jobbigt i morgon men vi är många som håller tummarna och tror stenhårt på att detta kommer sluta lyckligt!
    Många kramar till er alla från en trogen läsare som ofta torkar tårar när jag läser.
    Tänker på er i morgon!

    SvaraRadera
  11. Varför skulle detta drabba en liten söt 4-åring? Så oerhört orättvist!
    Förstår att det blir en väldigt jobbig dag imorgon där väntan kommer att kännas som en evighet, ta hand om varandra så ska du se att Meja snart vaknar och en stor del av tumören är borta. All styrka till dig, Meja och er familj /Dessi

    SvaraRadera
  12. Så jobbigt det kommer vara. Skickar mycket styrka och kramar samt håller alla fingrar för att de får bort så mycket sim möjligt av tumören. <3<3 Sofia, Alvas mamma

    SvaraRadera
  13. Det måste gå bra så är det bara! Jag håller tummarna hårt hela morgondagen, hela veckan och ännu längre om det ska vara så! Jag känner inte er men följer din blogg och berörs varje dag. LYCKA TILL!!! Varma hälsningar till er alla!!! Mia

    SvaraRadera
  14. Kommer hålla alla mina tummar och tår imorrn. Det är klart att det kommer att gå bra, det finns inget annat. Kan bara ge er så stora starka styrkekramar som jag bara kan förmedla till er. Meja är redan en hjälte i mina ögon. Gråter varje dag när jag fäljer er kamp. Måste då ge dig Ina och Niklas en styrkekram för allt som ni får genomgå och alla Mejas syskon. Lycka till imorrn <3 <3 <3

    SvaraRadera
  15. Blir så oerhört ledsen av att läsa detta, men har Meja klarat det såhär långt så SKA hon klara av resten oxå,.. Vi är många som har en plats i hjärtat för lilla Meja och eran fina härliga familj, jag ska tänka på er extra mycket imorgon..
    Om det ändå fanns något mer man kunde göra för er,!!
    Fina ni, JAG,VI är med er i detta,... HEEEELA VÄGEN! <3 // Ewelina med familj

    SvaraRadera
  16. Jag har aldrig skrivit här tidigare och ni vet inte vem jag är...
    Men jag har följt bloggen ett bra tag nu så konstigt nog känns det som om jag känner er.

    Jag tänker på dig Ina och underbara, lilla, fina Meja, flera gånger om dagen.
    Jag gråter, ler, funderar, önskar och beundrar er...
    Förstår inte varför livet skall vara så förbannat orättvist och jag vet inte vart du hittar din
    styrka Ina!
    Men en sak vet jag... Och det är att Meja är en kämpe som kommer övervinna det här.
    Det finns bara inget annat!
    Så imorgon ska jag hålla tummarna och önska som aldrig förr.
    Jag skall dessutom äta lite choklad... Tillsammans med dig Ina, i tanken.

    Varma styrkekramar
    Anna

    SvaraRadera
  17. Vi tänker på er <3 det kommer gå bra, det måste det göra ,kram Carina & Lasse

    SvaraRadera
  18. Jag har följt er resa sedan Kenza länkade till din blogg, och blivit mycket berörd av ert, och såklart många andra barnfamiljers, stora mod i en så jobbig tid. Tänker på er och kommer skicka all positiv energi jag har upp till er imorgon inför den långa operationen.

    Kramar
    Josefin

    SvaraRadera
  19. Imorron håller jag tummarna heeeela dan!!! Kram och lycka till. Ullis

    SvaraRadera
  20. Känn värmen och styrkan från alla oss som följer er!! Mod och kärlek till hela familjen <3

    SvaraRadera
  21. Jag har följt din blogg ända sen jag såg en delning på facebook och jag följer den flera gånger om dagen. Jag har inte kommenterat något tidigare då jag inte vetat vad jag ska skriva men nu var det inte så svårt att skriva några rader. Med detta vill jag sända Meja och hennes familj stärkande kramar och jag håller alla tummar och tår att allt går som man tänkt sig imorgon. Önskar att man skulle haft någon superkraft så hade jag skickat den direkt till Meja. All lycka till imorgon. H/Anna

    SvaraRadera
  22. Sänder all energi jag har och tänker på er nu och imorgon! Kram

    SvaraRadera
  23. finner inte ord till hur orättvist det är. jag ber för er och speciellt för att dumtumören ska bort så att du blir frisk Meja! starkaste tjejen jag vet, fortsätt kämpa, vi kämpar med dig. och Ina, världens starkaste mamma, du måste vara så stolt över Meja! jag kan inte annat än att önska all lycka till och hålla alla tummar jag har. ingen förtjänar det här som ni går igenom. miljontals styrkekramar!!

    SvaraRadera
  24. Håller tummarna för lilla Meja och har henne i mina tankar <3

    Everything will be okay in the end,
    and if it's not okay, it's not the end!

    Stay strong! <3

    SvaraRadera
  25. Idag är ni i mina tankar hela dagen.
    Meja, lilla Meja - som går igenom det ingen fyraåring ska behöva gå igenom.

    Och lilla familjen - som går igenom det ingen familj ska behöva gå igenom.

    Inte sen vår egen resa med Lovisa har jag så hett önskat mig en trollstav.

    Alla mina omtankar, all min värme och all min styrka till er alla idag!

    Kramar från Kia med familj

    SvaraRadera
  26. Tänker på er idag! Meja är en riktig kämpe.
    Kramar från en Hölöbo

    SvaraRadera
  27. Håller alla tummar och tår för att det ska gå så bra, ni finns i mina tankar.
    All styrka och kraft till er.
    Milos mamma.

    SvaraRadera
  28. Känner er inte men som Hölöbo med barn på dagis så vet jag ju vilka ni är. Mötte Meja bara härom veckan och hon såg så pigg och glad ut och det övertygar mig om att operationen inte kan gå annat än bra. Vi håller alla våra tummar och är med er i våra tankar. Jennilie på dagis med familj

    SvaraRadera
  29. tänker på er och håller alla tummar och tår för Meja! styrkekramar till er i massor <3

    SvaraRadera