torsdag 18 juli 2013

Dagens rapportering

Natten gick bra, efter att hon kräkts ner hela sängen...

Läkarronden kom in på morgonen och sänkte sondintaget till 50 ml per mål igen och hon skulle inte äta fast föda utan bara dricka. De tog också bort Flagyl (antibiotika) som hon börjat få oralt istället för intravenöst och som även det kan orsaka kräkningar! Det kändes som en bättre förklaring till hennes mående tyckte jag och var nöjd.
Hon fick i sig första målet utan problem och vi satt och pysslade & ritade (tackar gud för att hon är pysslig av sig, underlättar väldigt mycket när man ligger på sjukhus!).


Hon fick även i sig nästan hela lunchmålet och blev sen hängig. Hon sov 1,5 timme och vaknade illamående och ont i magen, för att hon skulle slippa kräkas "backspolade" vi genom sonden och fick ut 200 ml mörkgrön vätska. Så på nåt sätt arbetar inte tarmarna som de ska utan det går tillbaka in i magsäcken.

Läkarna kom tillbaka så nu är det full fasta som gäller! Han sa att den troligaste orsaken är att tarmarna inte kommit igång men det kan också vara någon form av sammanväxtning av tarmarna efter operationen som brukar visa sig ca 1 vecka efter. Han hörde inga tarmljud och menade på att de inte kommit igång efter operationen, att det tar lång tid för henne, att det är olika. Det är klart att de vill ha den enklaste orsaken. Det vill ju jag med, men jag tror inte att det är så...
Jag fick påminna om att den första läkaren som lyssnade dagen efter op hörde fina tarmljud och var supernöjd med att det kom igång så fort! ??????
De beställde en bukröntgen för att i alla fall utesluta mekaniskt stopp. Väntar fortfarande på svaret.


Sedan är det ju fasta ända till imorgon då magnetröntgen är. Den borde ju också kunna visa mer...

Så den som lever får se om de kan förklara hennes mående och när vi får komma hem!

PS. Jag har haft ett väldigt bra samtal med chefssjuksköterskan om hur jag upplevt/upplever bemötandet   och skillnaden på avdelningarna och lite om hur jag tror att de kan förbättra sitt arbete här. Det känns så bra att vara ärlig och rak och både risa och rosa. Hur ska de annars kunna förbättra sig? Hon var glad för feedback och jag nöjd att jag fick prata av mig.

6 kommentarer:

  1. Vad fint att chefssjuksköterskan verkar ta emot även ris, för vem vet och kan ge det bättre än du och andra anhöriga!
    Hoppas bara att hon tar detta vidare nu och verkligen gör förbättringarna.

    Måtte nu röntgen ge positiva svar, att det bara är tarmen som är lite sen att komma igång efter op. och att den strax sätter fart.

    Miljoner styrkekramar till lillskruttan Meja, och till dig och resten av familjen förstås.
    /Helena N

    SvaraRadera
  2. Meja lilla Meja, idag har jag svårt att koncentrera mig,sitter här på jobbet och kan inte göra något alls då du är i mina tankar ständigt....vill bara ta mig upp till dig och hjälpa dig på alla sätt möjliga..så frusterarnde det är att inte kunna bidra med något alls:(
    mitt hjärta värker så mycket jag lider med dig..
    ikväll innan jag lägger mig Meja ska jag be en extra bön för dig, du är en speciell flicka Meja som påverkat mig och många andra.../jasmina

    SvaraRadera
  3. Hej Ina!
    Jag tänker på er varje dag, många gånger och på hur ni har det. Har varit utan datortäckning förra helgen och sedan varit justerad efter ett fall, men det är inget mot vad du och Meja får kämpa med, men har inte varit på datorn så mycket mer än läst. Tråkigt att du inte kan få det stöd och den hjälp du så väl behöver när ni ligger på sjukhus, verkar som du får sköta det som personalen borde göra och förstå att kanske stå lite mer på tå för att förstå din oro och kanske överarbeta det du behöver få. Det känns inte som du känner dig trygg med Mejas behandling, vilket borde vara en grund för att du också ska kunna må bra i allt ni ska behöva hantera, vilket känns tråkigt när man läser om och som känns väldigt frustrerande för oss här ute som inte alls kan påverka din situation. Jag kämpar MED dig i mina tankar och önskar jag kunde göra mera.
    Jag hoppas att de tar till sig din kritik och feedback på sjukhuset.
    På lördag ska vi har vår fest, för?? ja du vet ju vad, här hemma i trädgården och det verkar bli fint väder.
    Nästa vecka har jag gott om tid och skulle gärna ge dig och Meja ett besök oavsett var ni är hemma eller på sjukhus, så om det är något som du vill kan du ju maila mig. Ha det så bra det bara går och tankarna finns hos dig och Meja och alla i familjen.
    Hoppas ni får komma hem snart inför nästa stora steg!.

    SvaraRadera
  4. Bra gjort med samtalet! Du har mycket sjukhuserfarenhet och är kanske tuff i vanliga fall också.. jag som är lite konflikträdd har upplevt att det är "lättare" att våga säga det man vill ha sagt när situationen är så svår att det enda man bryr sig om är hur den sjuka som man älskar har det. Att våga risa och rosa stärker en inför kommande utmaningar. Sötaste Meja, vad hon är duktig! Tänker på er Kramar trogen bloggläserska med ca i fam

    SvaraRadera
  5. Massor massor av kramar!!! <3 !!!! // Ewelina

    SvaraRadera