onsdag 31 juli 2013

Första dagen närmar sig sitt slut...

och det har gått väldigt bra! Inskrivningssamtalet är jag nöjd med och vi har fått mycket information, det gillas! :) 
Imorrn börjar cytostatikakurerna. Fyra dagar busulfan, en vilodag, en dag melfalan, en vilodag, då vi isoleras i ett nytt rum och sedan stamcellsåtergivningen med en förmodligen väldigt hängig Meja. Efter ca 14 dagar borde hon börja bli bättre.
Alltså blir den här första tiden rätt lugn, utan isolering och rätt få biverkningar. Det kommer senare! Isoleringen verkar väldigt omständlig, med slussning in/ut i/ur rummet, dusch varje dag, sprita allt som kommer in i rummet, tvätta varje dag osv. Extremt infektionskänslig kommer Meja vara så det blir nog sparsamt med besök under den tiden.

Idag har vi haft kul i alla fall, gått runt lite på sjukhuset och gjort oss hemmastadda i vårt första rum.
Meja trivdes direkt! ❤ Och jag är glad att jag har ett kök och kylskåp så jag slipper äta äckliga färdig-lådor. :D

Meja har hittat ALLA leksaker i varenda vrå! ;) 
själv passar jag på att pärla med mina gamla pärlor från barndomen :) (vi får nämligen bara ta med oss in nya grejer som är lätt att sprita till isoleringsrummet)
Vi blev båda överlyckliga för ett skåp att sortera alla grejer i! Det har vi saknat tidigare! Haha, vad lite som kan göra en glad! :) 
Försökte att lägga Meja vid halvtio... det gick sådär...
Hon drog iväg själv i korridoren och hittade matvrån...
Kul att springa runt i nattlinne och försöka locka med den lilla busan... 
Men vad jag tror är den bästa nattsköterskan hittills, lyckades fånga Mejas intresse på två röda. Meja fick själv leka sjuksköterska och spola i CDK´n med koksalt!!!
Lyckan & självkänslan steg några hundra %! Hon som älskar kontroll och verkligen vill göra allt själv, fick äntligen göra det hon velat så länge men aldrig fått. Dessutom, hör och häpna, hon tyckte inte att det luktade lika illa! Hennes värsta problem under hela den här behandlingen har ju varit när de sprutar in natriumklorid för att rengöra slangarna, hon tycker det luktar så illa att hon får kväljningar och måste hålla för näsan hårt.
Nu gick det superbra och vi kan bara hoppas att de andra sköterskorna är lika snälla som nattens! ❤

13 kommentarer:

  1. Hon är så otroligt söt och ser så glad och stark ut.
    Hoppas hon klarar denna vidriga behandling hon nu ska få på ett så "lindrigt" sätt det bara går.

    Lycka till.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Så himla glad och pigg hon ser ut att vara. Håller tummar och tår att allt går bra för henne... Kram

    SvaraRadera
  3. Värmer att se Meja så glad o pigg.. Nu j-vlar ska cancern bort och de kommer Meja fixa . Kommer vara tufft men hon är en stark söt tjej . Med gudomlig Mamma som dej .. Kramar Åsa Stuhre

    SvaraRadera
  4. Hon är så fin lilla Meja, jag ser kämparglöden i hennes vackra ögon och även i dina texter. Hon fixar detta, NI fixar detta... Stor kram från Ystad,Skåne

    SvaraRadera
  5. Kul att se meja så pigg och glad!Nu gäller det! Bort med skiten!!!!!!! Ni klarar det! KRAM

    SvaraRadera
  6. Det här kan bara gå bra Ina!
    Meja ser starkare ut än någonsin. Skönt att ni
    har en god känsla för stället. Det underlättar er tid
    där. Hoppas dagarna går fort och att hon slipper
    alltför mycket biverkningar.
    Ha en fin dag med många leenden på munnen! :)
    Kram/ Inger <3

    SvaraRadera
  7. Härligt att se Meja så pigg, stark och busig! =) Skönt att allting runt omkring fungerar bra.
    Ge järnet och ta er igenom den här jobbiga tiden på så bra sätt som det bara går. Hoppas tiden går jättefort!
    Kramar från Monique ♥

    SvaraRadera
  8. Så glad jag blir, så oerhört glad för er skull, nu ska jag fortsätta be att allt fortsätter så smidigt och så bra som möjligt för er. Ni finns i mina tankar varje dag, och jag tänker på er ständigt.
    Ni har fått mig att inse så mycket här i livet, och jag önskar er allt det bästa i livet. En stor kram till er och kämpa nu, ni är inte ensamma, vi är här och ber för er/jasmina

    SvaraRadera
  9. Hoppas att det går bra idag!Jag har blivit så inspirerad av er att jag har lånat böcker om andra barn som drabbats av cancer! Känner att jag behöver veta mer.....kanske låter märkligt,men så är det i alla fall!!!! Tack Ina,,för att du delar med dej av er resa! KRAMAR

    SvaraRadera
  10. Superstarka Meja lycka till och Ina vilken fantastisk människa du verkar vara. Läser nästan dagligen och är djupt imponerad av er kamp! Hoppas veckorna går fort! jag tänker på er! Kramar från En Mamma i dagisbacken!!!!
    Malin

    SvaraRadera
  11. Lycka till och kramar till er båda!Läser varenda dag och jag VET att ni klarar det här! Ingenting annat finns på kartan!

    SvaraRadera
  12. Finaste lilla bus MEja! <3 / Ewelina

    SvaraRadera
  13. Styrke kramar till er! Massa kärlek ! // Emelie Svenning (kusin till Linus)

    SvaraRadera