lördag 13 juli 2013

Fokuserar på allmäntillståndet!

Hon mår rätt bra idag, sitter i vagnen och har normal kroppstemperatur! :)

Den låg lågt hela natten, så de kom med nya värmedynor och varma handdukar om vartannat. Själv kollade jag stup i kvarten om hon andades över huvudtaget... min noja!

Det är verkligen olika på den här avdelningen och på barnonkologen med hur de sköter saker och ting. Här kommer de inte ta några nya blodprover förrän imorrn, medans där uppe tar de hela tiden. Så jag har ingen aning om CRP sjunker eller ökar... eller hur något värde alls ligger.
De verkar inte nojiga alls, men ändå ringde läkaren runt igår kväll för att dubbelchecka hur de skulle göra, så helt normalt kan det ju inte vara...

Hennes högra arm har fungerat dåligt idag med så nu kommer de nog ta bort epiduralen och därmed oxå urinkatetern, skönt med lite färre slangar. Hoppas bara det funkar smärtmässigt med bara morfin.

Jag kommer i alla fall ta upp att detta borde kunna skötas bättre inför kommande patienter! Man kan ju faktiskt ligga kvar på sin egen avdelning och kirurgen komma dit och ronda, istället för att man ska hamna på ytterligare ett nytt ställe med nya rutiner (och läkare som kanske inte har kunskap om just det barnets specifika diagnos/behandling). Framförallt skönare för barnet att vara där man känner igen sig!

Den jobbiga mamman på krigsstigen! Dessutom utan sömn och lågt blodsocker, det blir inte lätt för dem! ;)

Dagen positiva kommer här: :D


PS. tror ni de har koffeintabletter någonstans gömt i något skåp??? ;)

13 kommentarer:

  1. Naaw, va hon är duktig lilla Meja... Gör ont i mammahjärtat av att se på bilder o läsa allt ett litet barn får gå igenom.. fy för denna vidriga sjukdom.. KRAM till er o se till att få i dig lite socker..=)

    SvaraRadera
  2. Vad duktig hon är!! Och stå på dig Ina, håller med dig att det borde gå att få vara kvar på sin avdelning man är vad vid.köp en stooor chokladkaka tycker jag ;-)

    SvaraRadera
  3. Tycker inte alls du ska se dig som jobbig! Du vill ju bara ditt barns bästa mitt i allt elände.

    SvaraRadera
  4. Hej
    Hoppas Meja snart mår bättre! ��
    Jag fick veta om er via Linus och skulle gärna vilja sticka något till henne.
    Är det något hon skulle vilja ha, färger eller så!?!
    Hör av er till mailadress; catarina.skold@gmail.com

    Styrke kramar till er ��������

    SvaraRadera
  5. Tummen upp för dig Meja!
    Du är så duktig!
    Kämpa på hej å hå. Snart är
    du över det här hindret ocskå!
    Kram Inger :)

    SvaraRadera
  6. Kan hålla med dig om att det känns som om det är dumt att flytta henne, det är lättare för läk att förflytta sig ju. Skönt kropptempen verkar gå åt rätt håll och nu ska den hålla sig rätt tycker jag. Massa styrkekramar till er <3

    SvaraRadera
  7. Ina stå på dig ang att barnpatienterna ska få ligga kvar och slippa byta avdelning. Inte lätt att vara luten och sjuk och hålla på att flyttas runt, det räcker väl som det är. Skönt att Meja är piggare, ge henne massa kramar från mig

    SvaraRadera
  8. Självklart ska du ta upp saker som bara kan bli en förbättring. Bäst för er och i slutändan Alla runt Meja om det flyter på. :) lite konstruktiv kritik är alltid bra tycker jag. Skönt att se att tempen är bra idag.

    SvaraRadera
  9. Jag läser dina inlägg Ina och kan tänka mig hur frustrerande allt är,inte nog med att ni måste gå igenom allt detta helvete,nu måste ni också flyttas runt och börja om på nytt med nya sköterskor och nya rutiner.förstår inte att de inte har bättre koll,man känner sig maktlös här hemma, vill ju hjälpa er så mycket det bara går..jag ber för er,varje dag mer och mer./jasmina

    SvaraRadera
  10. Jag har inte sett och inte läst denna blogg tidigare, nu såg jag den och läste. Jag kan bara tänka mig att det ni nu går igenom kräver någon slags omänsklig styrka och kraft bara för att ta sig genom dagen. Det enda jag kan säga är stå upp för ditt barn och det du tror på, självklart skall du vara som du kallar det en "jobbig mamma". Du känner ditt barn bäst, du ser dom små skillnaderna, du är ditt barn närmast inte personalen. Alla tummar som finns hålls, tanken går till dig, Meja och er familj. Är inte religiös men det kan ju inte skada att man passar på att ta ett allvarligt snack med eventuell gud. Kramar i massor. /Karin

    SvaraRadera
  11. Det är under all kritik att du ska behöva vara en "jobbig mamma på krigstigen" i detta läge! Din energi borde få användas till bättre och viktigare saker. Men fortsätt vara det Ina, ni ska ha det så bra ni bara kan ha det och du ska känna dig TRYGG!

    Jag känner er inte personligen, men känner en vän till er och jag har berörts oerhört av er historia. Jag följer er kamp via bloggen varje dag och jag tänker på er ännu oftare. Meja kommer vinna kampen - så är det bara! FUCK CANCER!!
    /Hanna

    SvaraRadera
  12. Härligt att se Meja uppe på benen men jisses va smal hon är över nyckelbenen lilla gumman.

    Tycker absolut du ska fullfölja krigsstigen.

    Mina tjejer undrar om man dom kan få skicka några saker till Meja?

    SvaraRadera
  13. Fina,fina lilla Meja! <3

    SvaraRadera