söndag 20 oktober 2013

Minus 0,5 kg :(

Nä, nu är det inte bra igen. Hon kräks och kräks. De ha tagit bort penicillinet helt ifall det var det. Nu har vi börjat gå ner i dos av antivirusmedicinen (mot bältros) för jag tror att det är den... hon har börjat kräkas betydligt mer sedan den sattes in per os istället för intravenöst. Men de sänkte bara från 5 ml till 4 ml fyra ggr dagligen. Och hon kräks fortfarande.

Hon kräks i sömnen och kräks när hon tror att hon ska spotta (hon som tidigare alltid känt direkt när hon ska kräkas och hunnit ta kräkpåse). Hon har blivit hålögd och mörk under ögonen igen. Och gått ner ett halvt kilo, vilket på henne är mycket! :(


Ni hajar inte vilken berg- och dalbana detta är, eller mest dalbana faktiskt! Även om vi försöker få de små små kullarna till något sorts berg emellanåt.

Att hela tiden vara på helspänn, dygnet runt. Att höra minsta andhämtning som låter annorlunda, minsta gnyende som tyder på obehag eller smärta och det speciella lätet när en kräkning är på gång. Att alltid i ultrarapid kuta fram med en kräkpåse närhelst det behövs. Att släppa allt man har för händer för att den lilla människan ska å det lite bättre.

Hopp och förtvivlan. Ingen sömn. 110 % närvaro. Nä, ingen kan påstå att det är lätt. Och det är inte många som någonsin kan förstå hur tärande detta är... under ytan.

32 kommentarer:

  1. Skickar en stor kram. Kämpa! ❤️

    SvaraRadera
  2. Det är nog så som du skriver Ina: "vi"kan nog inte riktigt förstå hur det är under ytan,bara ana....jag önskar jag kunde hjälpa till på något sätt...men hur??? Iaf har jag för mej att biverkningar på bältrosmedicin kan ge både kräkningar och diarre! Minns tillbaka från en patient som jag gick hos och hon drabbades av bältros och blev riktigt dålig av medicinen! Kan ASIH svara på dina frågor om biverkningar? Hoppas att kräkningarna slutar eller åtminstone minskar! KRAMAR/LENA

    SvaraRadera
  3. Det går inte en dag, inte en morgon inte en kväll då jag inte tänker på er och allt ni går igenom..jag påminner mig själv, och familjen här hemma hur lyckliga och nöjda vi ska vara att bara vara friska..det är något vi alla tar för givet..
    Jag lider med er, och det gör så ont inombords när jag får se vad ni kämpar med dag in och dag ut..mest av allt önskar jag att Meja blir frisk,jag ber för en frisk Meja varje dag!!!!
    Jag har velat fråga er ett tag nu om de undersökningar som väntar er framöver. När ska Meja undersökas igen, för att se hur området där tumören fanns ser ut? Är detta något som kommer ske efter strålningen? Det är frustrerande att se hur ont hon har varje dag,att kräkningarna blivit vardag för stackars Meja:( vad säger läkarna om allt detta ? Är det normalt pga operationen hon genomgått? Vet att jag kommer med miljoner frågor men jag bryr mig verkligen om er,och Meja har en stor plats i mitt hjärta...önskar er en fin söndag,hoppas ni verkligen får det!! Ni finns i mina böner/jasmina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad är det som säger att Ina måste berätta om Mejas kommande undersökningar och beandlingar för dig. Det avgör nog Ina själv hur mycket hon vill och orkar berätta.
      Ina du är en helt fantastisk människa
      Kramar till hela familjen

      Radera
    2. Vilken negativitet,vilket påhopp,jag menade verkligen inte att "snoka" på något sätt, om det framgått som det så ber jag hemskt mycket om ursäkt Ina,,,vet att ditt liv är upp och ner nu men att du trots allt är så stark och så modig...ber om ursäkt om jag varit för fram med mitt inlägg,menade verkligen inget illa,,,ni betyder jättemycket för mig fast jag aldrig träffat er, det enda jag ville va att se hur det går då jag kan tänka mig att allt väntande på sjukhusen måste vara jättejobbigt för er, och att inte få de svar man vill ha/kramar/jasmina

      Radera
  4. Ina lilla fast stora, du uttrycker dig så bra...det går rätt in i hjärtat. För mig som känt av ångest, oro, att man är helt slut av ängslan och dåligt med sömn, känns det tungt att läsa att ni har det så jobbigt. Försök tänka att ni kommer igenom detta snart. Ni har en plan att följa och det har gått bra för Meja att fighta cancern. Tänker på er!
    Kramar med styrka från Helsingborg.

    SvaraRadera
  5. Det gör så ont i mammahjärtat när jag läser om vad ni och framförallt lilla Meja tvingas gå igenom.
    Ni finns ständigt i mina tankar!
    Styrkekramar till er alla ❤

    SvaraRadera
  6. Det gör så ont i mig att läsa vad ni går igenom, kan aldrig fatta hur det är. Kan bara säga kämpa på!! Fina änglar ni gör!!

    SvaraRadera
  7. Jag blir så ARG och vill bara skrika rakt ut. Söta söta lilla Meja, varför får sånt hända en sån härlig liten tös??? Men det finns väl inget svar på det... Du är en stark mamma och kommer säkert att fortsätta ha krafter att kämpa. Kram.

    SvaraRadera
  8. Du har så rätt i att inte många kan förstå hur ni verkligen känner det längst inne i hjärtat och själen. Det kan vi inte om vi inte varit där själva och gudskelov behöver de flest aldrig lära sig förstå det. Vad vi kan förstå, att det ni går igenom, måste vara det största helvete människor kan genomlida på den här planeten ( och på alla andra planeter, där det kan tänkas finnas liv). Ni kämpar tappert, dygnet runt och trots att ni är så starka och modiga, så är utgången oviss. Men fortsätt ändå alltid kämpa, för det är då chansen är störst till ett positivt resultat. Du ha rätt om biverkningar av Aciclovir ( eller liknande ), illamående och kräkningar hör till de vanligaste biverkningarna liksom huvudvärk och yrsel. Risken för biverkningar större om man har kraftigt nedsatt immunförsvar, vilket jag tar för givet att Meja har. Frågan är ju vilken nytta medicinen gör om hon hela tiden kräks upp den. Kanske ska hon ha den intravenöst om hon skall fortsätta, du får diskutera med läkaren. Hälsa hela familjen och en stor kram till Meja och även till dig. Tänker mycket på er
    Jill

    SvaraRadera
  9. Ni som tjafsar på den här bloggen...skäms på er! och sluta med det för guds skull!!!!! Jag blir så ledsen och vad tror ni Ina känner????????????? Så...lägg ner!!!! /Anna

    SvaraRadera
  10. Massor av styrkekramar till hela familjen! 💖💕💖💕💖

    SvaraRadera
  11. Nä precis som du skriver så kan jag inte i min vildaste fantasi förstå vad ni går igenom och jag tycker det är fruktansvärt att ni behöver gå igenom all detta, så orättvist.

    Jag vet ju hur jag känner när mina tjejer är sjuka eller hör sig illa. Hur det gör ont i mammahjärtat och det är ju onte ens i närheten av vad ni behövet utstå.

    Försök håll ut nu, snart är behandlingarna över och ni får tillbaka er "gamla" friska Meja.

    Kramis

    SvaraRadera
  12. Ja Ina smärtan du har inombords hela tiden de förstår jag och de måste vara fruktansvärt.Dygnet runt ha ett tryck i bröstet av att inte veta och av att bara hoppas hoppas.Men att få vara ledsen att vara arg och även få vara lycklig för stunden att få glömma för en stund.Ja de behöver du och att då skriva av dig tror jag är gott för dig.Ja jag tänker på er hela tiden och kikar inom flera ggr per dygn.Och önskar varje gång att de är över nu att allt är bra.Och att ni lever vanliga liv igen.Inte mycket man kan göra för er men jag/vi finns här för att lyssna och stötta så gott det går.Och jag önskar långt in i hjärtat att de vänder Nu eller ja helst igår elller för länge sedan.Håller fingrar och tår och tänker på er alltid <3 Låt allt ont försvinna låt lilla söta goa Meja få vara bra snart <3 kram Gunilla

    SvaraRadera
  13. Nä det kan vi inte föreställa oss. Att oroas för barnen det kan vi förstå men inte komma i närheten av vad ni gå igenom så länge dessutom. Hoppas jag aldrig får veta det heller. Önskar jag kunde lösa av dig Ina! Stakars lilla Meja som måste gå igenom allt detta!
    Kramar i massor/ Inger

    SvaraRadera
  14. Du beskriver precis det jag kände då vi var där du är just nu men som jag inte kunde sätta orden på då mitt uppe i det! Kraft och styrka till dig, Meja och hela familjen! Jag och min nu friska dotter följer er varje dag.

    SvaraRadera
  15. Nej. Inte vad jag önskade läsa.Hade hoppats på att lilla Meja var på väg åt rätt håll. Hoppas innerligt att hon snart får må bra er lilla prinsessa.
    Tänker på er ofta. Kram från Maria en för er okänd följeslagare

    SvaraRadera
  16. Det blir bra snart! Jag känner det! Det måste det bli! Håll ut!
    Ingen kan någonsin förstå, men vi står här bakom Ina... Vi puttar på när du känner att din ork tryter. Då står vi här och ger dej den där lilla knuffen som ibland kan behövas för att orka liiite till.

    Du ÄR superwoman <3

    //en file er okänd Anna

    SvaraRadera
  17. En jättekram till HELA Er familj, alla inberäknade. Kan inte vara lätt för föräldrar, syskon eller någon annan som står Er riktigt nära. Jag skriver som någon redan gjort önskar att man kunde göra något för Er, hoppas att det snart är så bra att Ni kan nyttja ev pengar som Ni fått och göra något som alla verkligen vill. Bamsekram/IMB

    SvaraRadera
  18. Du är super stark Ina. Glöm aldrig det... ibland bryter man och det måste man få göra. Jag önskar jag kände dig så jag skulle kunna ge dig en bamse kram och säga att jag finns för dig. Mina barn har inte haft cancer men ena mitt barn har varit sjuk på andra sätt, så jag kan förstå frustrationen, maktlösheten och inte veta vilket ben man ska stå på. Jag tänker ofta på dig och hela din familj. Hur tufft det måste vara för HELA familjen. Kämpa på Ina och din fina familj...

    Kram från Södertälje

    SvaraRadera
  19. Åhhh. det gör ont i mig att läsa hur ni har det nu. Inte bara Meja alltså utan hela familjen. Ina, jag undrar lite om när du fick sova en hel natt sist. Jag tror att det var längesedan. Men jag hade gjort precis som du. Skippat en hel natts enhetlig sömn för mitt barns skull. Jag känner så med dig och med Meja förstås.

    Lilla flicksnuttan. Ser ju på de där två fotona att just nu mår hon inte alls bra. Att kräkas tar på krafterna något otroligt. Syra-Bas-och vätskebalansen tar stryk. Vill bara att det ska vända fort och att Mejatösen ska bli glad igen.

    Likaså Mejamamman. Beundrar dig oerhört ska du veta. Vilken pärs du går igenom. Du gör ett ofattbart mastodontjobb.
    Det måste vända. Något annat finns inte.
    Kramar med värme och omtankar till er från Nina

    SvaraRadera
  20. Känner igen en del från när min dotter var rejält dålig och allt tycktes gå utför. Cancern i sig blev en bisak. Rädslan/ skräcken är då tärande. Men vet du vad. Det SKA fan vända snart. Det måste det. Det gjorde det för oss och ska göra för er

    SvaraRadera
  21. Åh Ina! Mellan hopp o förtvivlan minst sagt.. Tänker på er! Kramkram ❤❤❤❤❤❤

    SvaraRadera
  22. Vad jobbigt, hoppas hon blir bättre snart! styrkekramar till er!

    SvaraRadera
  23. Usch vilket jobbigt elände ni har fått nu, Håller alla tummar för hela familjen. Heja Meja - ge dig inte och Ina du är en otrolig mamma som uträttar storverk dagligen. En styrkekram också till resten av familjen - ni är värda er vikt i guld !!!! Maria

    SvaraRadera
  24. Hoppas hoppas hoppas av hela mitt hjärta att lilla söta Meja blir frisk och kram till resten av familjen!

    SvaraRadera
  25. TONVIS MED STYRKEKRAMAR,.. BÄSTA finaste lilla Meja, du är en sån kämpe, hjälte , åh även du INA!<3 // Ewelina

    SvaraRadera
  26. Sänder en masa styrka o kramar så ni alla orkar kämpa! <3

    SvaraRadera
  27. Massvis med kramar till er båda. Meja du är klokare än många vuxna.
    Njut av hemkommen/ från Johanna och hennes mamma. Vi har set
    På alb.

    SvaraRadera
  28. Melinda - Mamma till Maja28 oktober 2013 kl. 23:58

    Miljoners styrkekramar till Meja och er!
    Tänker på er. Ni är starka!

    SvaraRadera