torsdag 26 september 2013

Kvar på ALB!


Ultraljudet gjorde vi under eftermiddagen och sedan dess har jag väntat på svar och nu har läkaren gått hem utan att jag fått veta något om njuren.

ASIH gick med på att komma 4 ggr per dygn, men läkaren vågade inte släppa hem oss än! Meja verkar ha en jobbig rackare för de har satt in ännu ett antibiotikum, vancomycin, var 8:e timme.

Från FASS:
Indikationer

Vankomycin bör förbehållas patienter med allvarliga infektioner orsakade av multi­resistenta grampositiva bakterier (speciellt meticillinresistenta Staphylococcus aureus, koagulasnegativa stafylokocker eller enterokocker) eller patienter med överkänslighet mot andra antibakteriella medel.


Dessutom har de funnit bakterier i avföring och urin också... Men jag vet ännu inte vilka och vad det innebär.
Fick även blodproverna precis utskrivna och de vita blodkropparna börjar sjunka igen. De neutrofila ligger bara på 1. (Meja har på sistone haft mellan 2 och 3, de ska ligga mellan 1,5 och 8,9 och under 0,5 räknas man som neutropen). Hoppas de bara sjunkit tillfälligt... Det måste jag kolla upp!

Det jag däremot vet är att alla är väldigt förvånade och förbryllade över att hon mår så pass bra och är så pigg som hon är, med alla elaka bakterier farandes runt i hennes lilla kropp. Hon borde vara mer medtagen. Skumt det där! Hon är styrkan själv.
På lekterapin och pysslat en pingvin! :)
Meja är verkligen är en unik liten varelse som sätter sina spår hos alla hon möter! ❤



21 kommentarer:

  1. Hon har verkligen satt spår i mitt hjärta. Har följt eran kamp på den här bloggen ett tag nu. Du är en särdeles fantastisk mamma Ina och jag kan föreställa mig det du går igenom men inte förstå hur du orkar. Man måste när man är mitt i det för man har inget val. Du skriver så bra och rakt om alltings jävlighet, de glada stunderna, kärlek, liv och Mejas kamp. Gud vad jag tycker om er! Stor kram och jag hoppas Meja piggar på sig med antibiotikan nu. <3 Nadja

    SvaraRadera
  2. Tråkigt att det skulle bli så här när allt löpt på relativt bra. Men det är skönt att läkaren behåller er det måste vara mer tryggt även om det är jobbigt. Ni måste ha allt mer stabilt innan ni far hem. Meja är ju helt otrolig hon ser så glad ut lillgumman . Jag fortsätter be för Meja det här skall bli så bra så bra. Kram till er från Ewa E

    SvaraRadera
  3. Hej igen, min mamma tittade på bilderna på Meja och tyckte att hon ser mycket mycket piggare ut nu, Jag ville skicka lite positivt det känns skönt tycker jag också. Puss puss Gunvor och Ewa E

    SvaraRadera
  4. Meja är en tuffing, helt klart!! Det här kommer gå vägen med en sådan fin familj vid sidan om samt en tuff tjej som Meja.
    Vad vi får lära oss mycket vi som läser om er resa...
    Önskar er all lycka och ett stort tack för allt ni delar med er av.
    Stor kram till er alla...men mest till Meja ;-) Du är så söt! Hoppas vi får fortsätta följa dig när detta kapitel är avklarat./Ellenor

    SvaraRadera
  5. Helt otroligt att Meja orkar le och vara glad med så mycket skit som far runt i hennes kropp! Jag kan bara älska er!!!!! Hoppas nu att antibiotikan slår ut dom attans bacillerna!!! Säger som förra inlägget: Vad vi får lära oss av er! Jag ät otroligt tacksam för att du delar med dej!!!KRAMAR/LENA

    SvaraRadera
  6. Är så imponerad av denna lilla flicka som ser så ljuvlig och pigg ut trots allt hon har i kroppen. Att hon orkar och att du Ina orkar. Jag vet att man gör ju allt för sina barn,du är fantastisk!
    Eftersom jag själv kämpar mot denna jäkla sjukdom, vet jag hur tufft det är,men då är jag vuxen och Meja är ett litet barn som är så otroligt duktig. Tänker på henne när mina motgångar kommer och tänker kan en 5-åring klara detta,så ska ju en 53-åring fixa det med :)
    Ge henne en stor kram och en likadan till dej.
    Detta kommer ni fixa! <3

    SvaraRadera
  7. helskotta lilla Meja vad du e stark och orkar le trots det du och din lilla kropp går igenom och får stå ut med med bakterier o skit som far runt i kroppen jag är så fruktansvärt imponerad av dig....Jag kommer hålla tummar och tår för att antibiotikan slår ut dom dumma bacillerna du fått så du får bli frisk o får komma hem igen.. stor Kram till dig Meja o även till dig Ina // Jessica

    SvaraRadera
  8. Det är nästan ofattbart att hon ser så pigg ut som hon gör med ett stort leende på sina läppar dessutom. Vilken tjej, säger jag bara.

    Ingen kan väl undgå att bli berörd av henne och ta hennes till sitt hjärta.
    Och här går jag och gnäller över lite nackvärk (under kontroll dessutom). Jag borde skämmas faktiskt men som någon skrev ovan, vi alla, inte minst jag själv, lär oss mycket av att läsa om Mejas kamp.

    Som hon kämpar med ett positivt sinnelag. Det är nog tur att hon har det.
    Fortsätt kämpa nu allt vad du kan Meja. Du ska bli frisk. Så är det bara.
    Kram Kram du lilla charmiga flickunge./Nina

    SvaraRadera
  9. Meja du tappra goa tjej. Ofta med ett underbart
    leende och som utstrålar energi och kraft. Du fixar bacillerna 😊
    Ina, vi vet vart Mejas tapperhet kommer ifrån 😉.

    SvaraRadera
  10. Meja jag är imponerad av dig - du är helt otrolig - både tapper och stark. Håller alla världens tummar för dig. Säger som i inlägget ovan Ina - vi vet var den tapperheten kommer ifrån. HEJA !!!! Maria

    SvaraRadera
  11. Ja, Meja är verkligen en STARK liten tjej, det är ju bevisat nu,.. så modig och duktig!! Man blir så imponerad av vad den tjejjen klarar av och bara gör utan att "blinka" .... Inte undra på att så många "faller" pladask för denna lilla brutta, nästan alltid ett leendé på läpparna mitt i allt elände, Meja, många andra barn skulle få träffa dig och få en liten gnutta av din styrka och mod,.. <3 // Ewelina

    SvaraRadera
  12. Vad är väl lite bakterier när man gått igenom alla behandlingar???? ;)
    Meja du är den mest fantastiska lilla unge jag stött på!
    Heja dig, du e så duktig!!!

    Kramar
    //en för er okänd Anna

    SvaraRadera
  13. Finaste Meja, det går inte en dag då jag inte tänker på dig!
    Du är en underbar flicka/jasmina

    SvaraRadera
  14. Underbara ni - kämpa! Såg klippet med Linus, otroligt fint - hittade in hit. Fina vackra Meja - du kommer att vinna. Kram

    SvaraRadera
  15. Underbara ni - kämpa! Såg klippet med Linus, otroligt fint - hittade in hit. Fina vackra Meja - du kommer att vinna. Kram

    SvaraRadera
  16. En envis rackare till bacill. Tur att Meja är en envis liten dam också. Visst är hon unik denna goa Meja. Hoppas det snart vänder för henne så hon kan få kraft att fortsätta sin behandling. Må bäst på er där på sjukhuset och hoppas vi ses snart igen. Många kramar på er från Inger

    SvaraRadera
  17. En envis rackare till bacill. Tur att Meja är en envis liten dam också. Visst är hon unik denna goa Meja. Hoppas det snart vänder för henne så hon kan få kraft att fortsätta sin behandling. Må bäst på er där på sjukhuset och hoppas vi ses snart igen. Många kramar på er från Inger

    SvaraRadera
  18. Tänker på er ❤️❤️❤️❤️❤️❤️kram Åsa

    SvaraRadera
  19. Undrar så hur det gått för er med provsvar .. Ni finns i mina tankar . Kram från Åsa i Arlöv ❤️❤️❤️

    SvaraRadera
  20. Lill-skruttan! Vill bara önska dej och mamma god natt! KRAMAR/LENA

    SvaraRadera