onsdag 8 maj 2013

Min andra diagnos...

Det har varit tungrott och jobbigt att få fram rätta diagnoser på min buksmärta. Funktionell tarmstörning efter OP som är likställd med mycket svår IBS känns lite luddigt och jobbigt då det inte går att göra något åt. Dessutom har jag känt att jag även har en annan typ av smärta som varit mer åt det gynekologiska hållet.

Och äntligen har jag fått rätt! Magnetröntgen bevisade det jag och min gynekolog på sista tiden misstänkt; jag har även endometrios i livmoderväggen, sk adenomyos!
"Adenomyos orsakas av endometrieceller i livmoderns muskellager där blödningar orsakar smärtor och ökande blödningsavvikelser. Det är vanligt att man får smärta som sitter som ett band över bäckenet och som kan stråla ut i korsryggen eller benen. Man kan också få ont vid samlag, när man har avföring eller kissar."

Den enda behandlingen för det är att operera bort livmodern. Det kommer att ta bort åtminstone den delen av smärtan om än inte "den andra magen", men varenda procent mindre smärta tackar jag för.
Han är inte så sugen på att operera just mig eftersom jag fick komplikationer sist, men det är ju det enda valet jag har om jag någon gång ska kunna återgå till ett normal arbetsliv...
Tyvärr är ju läget för OP inte riktigt bra just nu så det får vänta tills Mejas läge är stabilare. Hur som helst känns det jävligt bra att ha fått en diagnos, att jag inte inbillat mig och att det går att göra något åt det! :)

2 kommentarer:

  1. Äntligen Ina! Efter alla år med smärta måste det iallafall kännas bra att du vet vad det beror på. Nu ska det bara bli bättre ska du se!
    Kram, Monique

    SvaraRadera
  2. Åh vad skönt!!! Hoppas magen bara är en mindre del av smärtan då! Kram Katja

    SvaraRadera